torsdag 15. september 2011

Midtown

Da er vi vel hjemme igjen etter noen fantastiske dager i et New York som bød på store kontraster. Voldsomt regn og vind den første dagen og intens varme og strålende sol de neste. Herlig shoppingkaos da Fashions Night Out og Fashion Week gikk av stabelen og en rolig og verdig stemning under alle minnemarkeringene for 9/11. Shopping og et hav av mennesker i det ene øyeblikket og en stille stund i parken der lyden av sirisser regjerte i det neste. Som jeg elsker denne byen!

Som planleggingsmoster hadde jeg selvfølgelig laget detaljert shoppingplan og to-do liste, og i ren iver over å ha fått noen hyggelige kommentarer om at noen faktisk likte og brukte Berlin-guiden jeg laget sist, tenkte jeg å dele NY-tipsene mine også. Jeg begynner derfor med Midtown fordi denne listen er desidert kortest. Målsetningen min for turen var nemlig å ferdes der New Yorkerne selv ferdes og da er det liten vits å henge på Times Square og 5th.

Men for all del. Det er ting å se å gjøre Midtown også. Min favoritt, by far, ligger dog litt høyere opp og er Central Park. Sist vi var i byen gikk vi på skøyter i parken. Siden det ble sensommer-besøk denne gangen ble det ro-tur i "The Lake" isteden. Midt på sommeren er det et svare båtkaos her ute, men nå i september haddde vi stort sett hele vannet for oss selv. Ganske så romantisk om jeg får si det selv!


Spesielt når NY viste seg fra sin beste siden denne dagen med skyfri himmel og 28 grader.


Jeg flatet selvfølgelig umiddelbart ut i liggende sole-meg-posisjon, og hadde denne fine utsikten den ene veien...

 
.. og denne fine utsikten rett opp:)


Turen ble avsluttet på "The Boathouse" som mange sikkert husker fra SATC (der Carry og Mr Big faller i vannet).


Og for de som ønsker å se "Friends-fontenen" så ligger denne rett ved siden av innsjøen. Fantastisk stemning i undergangen der et stort kor sang voldsomt og vakkert i den flotte akustikken. De fremførte 'You raise me up' akkurat da vi kom, og det var helt umulig å ikke gråte bittelitt:)


Times Square er helt klart ikke mitt favorittsted. Det er fasinerende å se alle lysene på kveldstid, men midt på dagen er det et svare turistkaos der. Etter å ha blitt hilst med "Oh you're from Norway - Gårrrr det brrrrraa?" i superstorene som ligger der for tredje gang på en halv time, stakk vi og så oss aldri tilbake:)


Er man i New York for første gang bør man helt klart få med seg et av utsiktspunktene. Ja det er kø, og ja det er bare turister der, men det er verdt det likevel. Sist tok vi oss opp i Empire State Building på dagtid, mens vi denne gang prøvde oss på 'Top of the Rock', toppetasjen på Rockefeller Center i skumringstimene. Det siste falt helt klart mest i smak. Utsiktene og bildene man tar gjør seg helt klart best med Empire State som fokus i bildet, og ikke som plattform under føttene!


Utrolig flott utsikt kvelden før 9/11/11. Lyskasterne som markerer hvor tvillingtårnene stod var akkurat satt på for første gang og det var en rar og fin stemning der oppe.


En av årsakene til at jeg liker de nedre delene av Manhatten bedre enn de midtre er at mens man i de nedre delene finner nydelige små kafeer på hvert eneste hjørnet, finner man nesten utelukkende store turist-kjeder type Fridays, Pizza Hut og McDonalds i de midtre delene. Men hvis man leter litt finner man også New Yorks beste restauranter gjemt i sidegatene her oppe. En av disse er Tao, og jeg måtte bestille bord i mange uker før for å sikre plass til oss denne varme fredagskvelden.


Men for en opplevelse vi hadde. Stedet er et sted midt mellom restaurant og nattklubb og musikken er HØY. Det ble med andre ord mye roping under middagen, men de kom unna med det fordi musikkopplevelsen DJen leverte akkopagnert av en live saksofonisk var så bra. Det var annerledes. Og kult. Og maten var fantastisk. Jeg spiste Crispy Orange Chicken og drømmer om den enda. Men NB! Husk å dele på forrettene. Vi bestilte en hver og holdt på å dø av latter da de kom ut med to enorme plates med aaaalt for mye mat. Som vi selvfølgelig spiste...:)


So - shopping! I denne bydelen finner du både Saks, Bergdorf Goodman, Bloomingdales og Barneys. Skoavdelingenen på Saks og Barneys er i grunn verdt turen alene. Under koser jeg meg i Manolo Blahnik avdelingen på Barneys. Det kan med andre ord koste en del å tilbringe for mye tid her oppe, men tar du turen ned til 34. gate finner du langt rimeligere butikker som Zara, Sephora, Victorias Secret, Bebe, Aldo etc. i tillegg til Macy's (som forøvrig er for stort for min smak).


Og hvis du bruker Redken produkter så husk for all del å kjøp med deg et lite lager fra butikken deres på 5th. De har alt, og prisene er rundt 75% billigere enn de er her hjemme. Jeg betalte som eksempel 450 kroner for innholdet bagen under..


Hjelpes, dette blir et langt innlegg. Men jeg kan ikke avslutte uten å tipse om B&H på 34. gate hvis du er ute etter nytt kamerautstyr til halve prisen av hva du får i Norge. Det var vi, og vi kom storfornøyde ut av fotoverdenenes svar på Charlie og Sjokoladefabrikken, med ny fotobag, masse småstasj og 2 nye objektiver. Jeg er allerede fullstendig forelsket i ett av dem; 50 mm f/1,4 USM fra Canon. Plutselig tar jeg nydelig portretter. Gøy!!

Mer kommer.
Enn så lenge - Ha en nydelig høst dag!



1 kommentar:

  1. Gjett om jeg skal arkivere NY-guiden til jeg endelig får sust over! Gleder meg til å se flere bilder:)

    Herlig å se deg igjen igår, søte - håper det ikke blir lenge til neste gang:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)